Geoblog.pl    przygoda    Podróże    Azjatyckie spełnienie... i marzenia o końcu świata    Naj...

Naj...

Malezja
Malezja, Gunung Mulu

Park Narodowy Gunung Mulu to jedna z najwiekszych atrakcji Borneo... Znajduje sie na liscie UNESCO World Heritage.
Najlatwiejszym i najtanszym sposobem zeby tam sie dostac jest samolot! Zadna droga do Mulu nie prowadzi, chyba ze droga wodna:)!
Na terenie Parku znajduje sie prawdopodobnie NAJwieksze zageszczenie jaskin na swiecie - niektore z nich uformowane zostaly 5mln lat temu!!!
W Parku spedzamy 3 dni, a praktycznie to tylko 1 pelny dzien. To zdecydowanie za krotko, ale niestety czas zaczyna mnie gonic... No ale przynajmniej bedzie powod, zeby tu jeszcze wrocic:)!!!

No wiec co udaje nam sie zobaczyc/przejsc:
1. Deer Cave - NAJdłuższy na świecie podziemny pasaż (szeroka na 174 m i wysoka na 120 m. Ponoc mogłaby pomieścić 5 londyńskich katedr św. Pawła)
2. Clearwater Cave - tworzy NAJwiększy na świecie system podziemnych rzek.
3. Wind and Langs caves - hmmmm.. na pewno cos jest w nich NAJ ale nie pamietam co;)
4. Canopy Skywalk - NAJdluzszy park linowy na swiecie (tree-based). 480m dlugi, umiejscowiony na wysokosci 15-25m.
5. Wylot 3milionow nietoperzy z jaskini!!!!!!

Poza tym w Parku znajduje sie NAJwieksza na swicie jaskinia - Sarawak Chamber - 700 m długa, 300 m szeroka i 70 m wysoka. Niektore zrodla podaja, ze mogloby sie w niej zmiescic z latowscia 40 Jumbo Jetów ; inne ze mogłaby być garażem dla 7500 autobusów.
Tam nie udaje nam sie dotrzec, bo to wymaga specjalnego przygotowania i czasu... Jeszcze kilka innych atrakcyjnych miejsc zostalo pominietych.... no coz...nastepnym razem:)!

Info praktyczne
- linie lotnicze, ktore lataja do Mulu to MASwings. Bilet w dwie strony - 270RM
- nocleg - rezerwacje w Parku najlepiej robic z wyprzedzeniem. Mozna tez zatrzymac sie w Homestay - duzo taniej (40RM za pokoj 2 osobowy). Uwaga! Na terenie Parku prad jest 24h/dobe. W Homestay tylko miedzy 18:00 - 23:00
- niestety wiekszosc jaskini mozna obejrzec tylko w towarzystwie przewodnika i innych turystow (to najwiekszy minus tego miejsca!) - 4 jaskinie i Skywalk - 125RM (czasami trzeba rezerwowac z wyprzedzeniem)
- Warto spedzic tutaj troche wiecej czasu (wedlug mnie minimum 1 tydzien)