Geoblog.pl    przygoda    Podróże    Azjatyckie spełnienie... i marzenia o końcu świata    Kwiat gigant

Kwiat gigant

Malezja
Malezja, Gunung Gading

Czas ruszyc się dalej…. W koncu Borneo to nie tylko Kuching i jego okolice…:) - tak sobie pomyslalam dzisiaj rano...Jednak poranny telefon przesunął mój wyjazd o kolejne 2 dni.
Jest takie miejsce (Park Gunung Gading) oddalone o 70km od Kuching, w którym od czasu do czasu zakwita Rafflesia - największy kwiat na swiecie. Nigdy nie wiadomo kiedy i gdzie zakwitnie. Codziennie dzwonilam do Parku, żeby się dowiedziec czy nie zbliza się ten wielki dzien. Za kazdym razem mowili - "juz wkrotce"... Dla odmiany dzisiaj rano powiedzieli - "kwiat kwitnie jutro"!!! Ekspresowe pakowanie i po 1 h siedziałam w autobusie do Lungun (miejscowosc 3km od Parku).
Po dotarciu do Parku pobieglam zobaczyc jak wyglada kwiat… jeszcze nie kwitl ale widac było ze ma ochote…:). Nastepnego dnia rano to samo… juz prawie ale to jeszce nie to.... Mialam czas do 16:00 bo o tej godzinie odchodzil ostatni autobus do Kuching… No coz, postanowilam poczekac – w Parku mowili - zaraz zakwitnie!

Żeby jakos pożytecznie spędzić czas oczekwiania wybrałam się w glab dżungli – taki krotki 4h trekking:). Zero ludzi - tylko ja i dzungla! Na szczescie szlaki w Parkach sa super oznaczone wiec nie ma szansy, żeby się zgubic (jak do tej pory moj pobyt w Malezji zdominowny jest przez dzunglowe trekkingi:)!!
Obawialam sie, ze na kwitniecie zjada sie tlumy ludzi a w calym Parku bylam tylko i Ralph (emerytowany amerykanin)... hmm...

O 12:00 znowu poszlam zobaczyc jak się czuje kwiatek – Hurrraaaa!!!! Rafflesia zakwitla – 67cm!!! Warto był czekac…! Podobno najwieksze spotykane sa na Sumatrze i osiagaja rozmiar nawet do 1,5m.

Cala szczesliwa wrocilam do Kuching, a wieczorem siedzialam juz w autobusie do Sibu...

Info praktyczne:
- po dotarciu do Kuching warto udac się do Forest Department, żeby się dowiedzie kiedy kwitnie Rafflesia. Można również zadzwonic beposrednio do Parku – wtedy ma się informacje z pierwszej reki (Tel 082735144)
- nocleg w parku (15RM/osoba w dormie) – wczesniej najlepiej zadzownic i upewnic się ze sa miejsca
- autobus do Lungu (10RM; 1,5h). a nastepnie 3-4km – można wziąć taksi ale najlepiej jest złapać stopa:)!
- w Parku nie ma restauracji ani sklepu, ale jest calkiem dobrze wyposazona kuchnia. Konieczny jest wiec wlasny prowiant.